Informacje
- 04.11.2024 w grupie Biedronek i Pszczółek odbędzie się spotkanie
z bibliotekarką z Biblioteki Pedagogicznej w Chorzowie. - 06.11.2024 to Dzień Postaci z Bajek. Bardzo prosimy, aby dzieci w tym dniu przebrały się (w miarę możliwości) za dowolną postać z bajki.
- 07.11.2024 w grupie Biedronek i Żabek odbędą się warsztaty ze stomatologiem. Dzieci, których rodzice wyrazili zgodę będą miały wykonywany przegląd uzębienia oraz zabieg fluoryzacji. Bardzo prosimy uregulować płatność za fluoryzację (40zł) do dnia 06.11.2024
- 21.11.2024 w grupie Motyli i Pszczół odbędą się warsztaty ze stomatologiem. Dzieci, których rodzice wyrazili zgodę będą miały wykonywany przegląd uzębienia oraz zabieg fluoryzacji. Bardzo prosimy uregulować płatność za fluoryzację (40zł) do dnia 20.11.2024
- 08.11.2024 odbędzie się uroczystość z okazji Dnia Niepodległości. Bardzo prosimy, aby w tym dniu w ramach możliwości dzieci były ubrane w barwy narodowe lub odświętny strój. Na naszej akademii wystąpią wszystkie grupy.
- 25.11.2024 w ramach „Dnia w kolorze tęczy” prosimy o ubranie dzieci w kolor brązowy. W tym dniu obchodzony będzie Światowy Dzień Pluszowego Misia
- 29.11.2024 w związku z Andrzejkami na terenie przedszkola odbędą się gry, zabawy oraz wróżby.
O prawach dziecka słów kilka
Dziecko jako najmłodszy obywatel kraju, w którym przyszło mu żyć ma prawa mieszczące się w obrębie praw przysługujących wszystkim obywatelom. Jednakże biorąc pod uwagę niedojrzałość, nieporadność życiową i bezbronność młodego człowieka, dziecko wymaga ochrony szczególnej i specjalnie stworzonych, wyodrębnionych praw, które będą mu służyły. Prawa te powinny mu gwarantować odpowiedni status członka rodziny, ucznia, czy też danej społeczności. Powinny zapewnić mu wystarczający standard życiowy i wszechstronny rozwój. Mimo istnienia tych praw, dziecko nadal zależne jest od dorosłych i od ich woli respektowania ich przywilejów. To na dorosłych spoczywa obowiązek opieki nad dzieckiem, to my musimy dbać o to, by młodych ludzi ustrzec przed zagrożeniami współczesnego świata, jednocześnie przygotowując ich do zderzenia się z istniejącą rzeczywistością.
Dziecko jako najmłodszy obywatel kraju, w którym przyszło mu żyć ma prawa mieszczące się w obrębie praw przysługujących wszystkim obywatelom. Jednakże biorąc pod uwagę niedojrzałość, nieporadność życiową i bezbronność młodego człowieka, dziecko wymaga ochrony szczególnej i specjalnie stworzonych, wyodrębnionych praw, które będą mu służyły. Prawa te powinny mu gwarantować odpowiedni status członka rodziny, ucznia, czy też danej społeczności. Powinny zapewnić mu wystarczający standard życiowy i wszechstronny rozwój. Mimo istnienia tych praw, dziecko nadal zależne jest od dorosłych i od ich woli respektowania ich przywilejów. To na dorosłych spoczywa obowiązek opieki nad dzieckiem, to my musimy dbać o to, by młodych ludzi ustrzec przed zagrożeniami współczesnego świata, jednocześnie przygotowując ich do zderzenia się z istniejącą rzeczywistością.
Chyba najlepszym przykładem rzecznika praw dziecka jest postać Janusza Koraczaka, który całe swoje życie poświęcił dzieciom. Z pasją i najwyższym oddaniem troszczył się o swoich podopiecznych, widząc w nich przede wszystkim ludzi, a nie małe, nierozumne istotki. To była jego naczelna zasada, traktować dzieci z godnością i należnym im szacunkiem, tak jak traktuje się osoby dorosłe. Dziecko bowiem choć rządzi się specyficznymi prawami rozwojowymi, jest przede wszystkim człowiekiem. W myśl tego credo Korczak przyznał dzieciom ich prawa, a w szczególności do:
– szacunku ( do niewiedzy, smutku, niepowodzeń i łez, do tajemnic);
– miłości (atmosfery ciepła i czułości);
– prywatności;
– samostanowienia;
– wypowiadania własnych myśli;
– własności;
– własnego rozwoju i dojrzewania;
– ruchu i zabawy;
– sprawiedliwości.
Z prawnego punku widzenia prawa dziecka reguluje Konwencja
o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych
z 1989r. Zawarte w niej są prawa dziecka, a zarazem obowiązki jakie spoczywają na rodzicach, opiekunach, nauczycielach.
Świadomość istnienia tych praw jest istotną kwestią dla wszystkich dorosłych, którzy są zobowiązani do ich przestrzegania. To decyduje o właściwym przebiegu rozwoju dziecka, gdyż wszystkie prawa zawarte w Konwencji powstały z myślą
o dziecku i jego wszechstronnym rozwoju.
Dziecko ze względu na swoją zależność od opiekunów potrzebuje,
a jednocześnie może się domagać wsparcia i opieki, które mają mu zapewnić radosne dzieciństwo, pełne nieskrępowanej aktywności w atmosferze wzajemnego szacunku.
Jako, że problematyka praw dziecka jest tak ważna, już przedszkola wpisują tematykę praw dziecka do swoich programów nauczania. Placówki zobowiązane są wychować dzieci ku dobru, a więc tak, aby rozwijać w nich umiejętności rozumienia
i szanowania drugiego człowieka. Aby umożliwić wychowankom zdobycie tychże umiejętności przedszkola dbają o to, aby dziecko znało i rozumiało swoje prawa oraz prawa innych dzieci, w przypadku zaś złamania obowiązującej zasady dziecko powinno ponieść wspólnie ustalone konsekwencje. Działania te mają na celu przygotowanie podopiecznych do harmonijnego życia w społeczeństwie. Nie chodzi tu o wychowanie dzieci grzecznych, posłusznych woli innym, ale o to, by dziecko jako dorosły już człowiek potrafiło odnaleźć się w realnym świecie wyposażone w poczucie godności oraz szacunku, tak dla siebie, jak i innych ludzi.
Zapewnienie szczęścia dziecku to najwyższe zadanie jakie spoczywa na nas dorosłych. Należy wiec dbać o to, by prawa najmłodszych nie były tylko pustym frazesem, o którym można przeczytać i zapomnieć już w minutę po odłożeniu artykułu czy książki.
Opracowała mgr Marzena Potępa na podstawie „Prawa dziecka. Wybrane aspekty.” Red. I. Marczykowaska – Gos, A. Solak, W. Walc.
Jak rodzice mogą u swoich dzieci rozwijać pojęcia matematyczne?
Badania E. Gruszczyk – Kolczyńskiej wykazują, że wiele dzieci napotyka na trudności w uczeniu się matematyki w szkole. Dlatego niezwykle ważne, aby właśnie w wieku przedszkolnym zatroszczyć się o rozbudowanie matematycznej sfery pojęciowej dziecka i o kształtowanie dojrzałości psychicznej do uczenia się matematyki. I tu warto wykorzystywać naturalne sytuacje, zdarzenia, okazje, które pomogą dziecku zdobywać doświadczenia logiczno – matematyczne.
Codzienne sytuacje dostarczają mnóstwo okazji do intuicyjnego określania aspektu porządkowego liczby np. na spacerze można wyodrębnić obiekty do policzenia, zastanowić się, ile ich jest – dużo, mało, a może da się je policzyć? Usiądziemy na piątej ławce, która to jest? Podobne doświadczenia dziecko może zdobyć w trakcie porządkowania biblioteczki, układając zabawki itp.
Zrozumieniu, że liczba elementów w zbiorze jest stała mimo zmiany ich układu mogą służyć takie sytuacje jak:
-nakrywanie do stołu np. trzeba ustalić ile osób będzie jadło obiad, ile potrzeba krzeseł, talerzy, łyżek, widelców, trzeba policzyć, czy wszystkiego jest np. cztery, bo tyle osób będzie jadło obiad,
-wekowanie – dziecko może wybierać słoiki, a potem kompletować wieczka, może nałożyć wieczko na każdy słoik, policzyć osobno słoje, potem wieczka itp.,
-zakupy- dziecko sprawdza np. czy kupionych jabłek starczy dla każdego, czy jabłek jest tyle, ile osób itp.
Warto wykorzystać różne nadarzające się okazje do badania przez dziecko zmian zachodzących w otoczeniu, a potem komunikowania dorosłym swych hipotez. Bardzo kształcące są zwykłe zajęcia w kuchni, rodzice muszą jednak pozwolić dziecku przesypywać, odsypywać, a potem odmierzać miarką i liczyć, ile trzeba np. łyżek cukru, ile mąki, ile nalać kompotu, aby było sprawiedliwie, po równo.
Przygotowanie posiłków i pieczenie ciasta, to sytuacje znakomicie nadające się do badania przekształceń zmieniających wygląd cieczy i masy, a także do gromadzenia doświadczeń dotyczących ustalania proporcji i przewidywania efektu końcowego procesu zmian.
Wykorzystanie przez rodziców sytuacji życiowych do gromadzenia różnorodnych doświadczeń jest pobudzeniem do działania, pchnięciem do przodu. Dziecko będzie już samo wykorzystywać wszystkie okazje, aby badać, porównywać zasypywać pytaniami rodziców
i innych dorosłych.
Zdaniem E. Gruszczyk- Kolczyńskiej bardzo ważne w edukacji matematycznej dziecka jest wykorzystywanie dziecięcych gier, głównie planszowych, właściwie dobranych
i pożytecznych. Podczas rozgrywania gier można:
- uczyć dzieci panowania nad sobą, także w sytuacji, kiedy nie wszystko przebiega po myśli dziecka,
- wyrabiać refleks i szybką orientację w tym, co jest aktualnie ważne do osiągnięcia celu,
- kształtowanie umiejętności interpersonalne dzieci, ważne dla zgodnego współdziałania
w grupie, - rozwijać dziecięcą pamięć, mowę i myślenie,
- doskonalić umiejętności matematyczne.
Ze względu na te i jeszcze inne wartości edukacyjne należy zadbać, aby dziecko miało do dyspozycji wiele zestawów gier. Gra nie może być jednak zbyt łatwa, bo niczego dziecka nie nauczy, nie może być także zbyt trudna, gdyż zniechęci i wystraszy.
Podróż z dzieckiem samochodem, koleją jest również źródłem wielu inspiracji do tworzenia przez dziecko, rodzica zagadek matematycznych.
Zachęcam rodziców do inicjowania jak największej ilości sytuacji wyzwalających
u dzieci twórcze myślenie matematyczne.
Opracowała mgr Marta Szwierczyńska na podstawie
„Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk- Kolczyńska